LATIHAN EDU 3106
1. Budaya adalah cara hidup manusia sesuatu kelompok.
(a) Huraikan
ciri-ciri penting budaya sesuatu kelompok.
-Boleh
dipelajari
-Boleh
dikongsi
-Bersifat
sejagat
-Boleh
diwarisi
-Sentiasa
berubah
-Mempunyai
unsur simbolik
-Mempunyai
pandangan semesta
Kelompok ditakrifkan sebagai dua atau lebih individu yang
berinteraksi dan saling bergantung serta saling bergabung untuk mencapai
sesuatu matlamat.
(b) Jelaskan sebab-sebab mengapa manusia saling bergantung
dan saling bergabung dalam kelompok.
-Keamanan Merasa lebih kuat dan kurang tidak aman apabila
menjadi sebahagian daripada kelompok
-Status Dipandang lebih penting oleh yang lain apabila
termasuk dalam kelompok
-Harga diriKelompok dapat memberikan individu berperasaan
dirinya berharga
- AfiliasiKelompok dapat memenuhi keperluan sosial seperti
interaksi di tempat bekerja
-KekuatanSesuatu yang sukar/ tidak dapat dicapai oleh
individu boleh mudah dicapai melalui tindakan kelompok
-Pencapaian tujuanBersama-sama mencapai keperluan/ kepentingan
bersama
2.Budaya merupakan bahan rujukan identifikasi kekitaan dlm
kepelbagaian kumpulan manusia.
(a) Huraikan pola-pola budaya tentang kenyataan tersebut.
- Wajib. Tiada pilihan lain melainkan patuh pada nilai yang
sedia ada
- Terhad. Cara melakukan hanya dibenarkan kepada
orang-orang tertentu shj
- Tipikal. Ada beberapa cara melakukan tapi tidak digemari
namun ada satu cara yang kerap dilakukan
- Alternatif. Beberapa cara dilakukan tanpa ada sesuatu
yang digemari
- Preferred. Ada beberapa pilihan melakukan budaya, namun
ada satu cara yang lebih digemari
Kumpulan wujud di dalam masyarakat merupakan kesan saling
kebergantungan di antara satu sama lain
(b) Huraikan sebab-sebab individu saling bergantung dan
bergabung di dalam kumpulan.
- Status. Dipandang tinggi oleh orang lain dan
pengikhtirafan diri dalam kumpulan
- Kekuatan. Individu mempunyai kekuatan terhad, tetapi akan
menjadi lebih kuat apabila melakukan dengan ahli-ahli kumpulan yang lain
- Keamanan. Dapat mengurangkan ketidakamanan dalam diri,
berasa lebih kuat dan yakin berhadapan halangan
- Harga diri. Memupuk nilai harga diri individu dan rasa
kepunyaan dalam kumpulan
- Pencapaian tujuan. Kerjasama di antara ahli-ahli dalam
kumpulan untuk mencapai matlamat bersama
- Afiliasi. Memenuhi keperluan sosial melalui interaksi
terus menerus di antara ahli -ahli kumpulan
3.Pengurusan kelas yang mesra budaya akan mewujudkan
suasana pembelajaran yang lebih kondusif. Suasana tersebut akan menggalakkan
hubungan dalam kalangan murid-murid.
(a) Bincangkan cara-cara guru dapat menguruskan
persekitaran fizikal kelas dalam usaha menggalakkan suasana mesra budaya.
- Suasana kelas yang dinamik. Contoh guru memiliki gaya
kepimpinan, kemahiran merancang aktiviti berkelompok yang menggalakkan penglibatan
murid-murid pelbagai etnik
- Guru bijaksana menggunakan kemahiran berkomunikasi dan
interpersonal dalam usaha menggalakkan pergaulan murid-murid pelbagai kelas
sosial dan kaum
- Guru menyediakan peraturan-peraturan kelas berpandukan
pekeliling dan peraturan sekolah. Contoh murid-murid belajar bertolakansur,
saling menghormati, saling mempercayai, bekerjasama, rasa bertanggungjawab di
antara mereka daripada pelbagai keturunan atau budaya
- Guru berperanan sebagai pencetus idea, pembimbing,
mentor, fasilitator untuk membina modal insan terhadap murid-murid yang
pelbagai budaya
- Penggunaan ICT/ TMK untuk menghasilkan mesra pembudayaan
kelas yang kondusif. Contoh memupuk semangat kekitaan, semangat berdikari dan
bekerjasama di antara murid-murid pelbagai kaum
(b) Perjelaskan strategi-strategi pengajaran guru yang
relevan budaya untukmenggalakkan murid-murid berinteraksi antara pelbagai kaum.
- Kaedah kontekstual. Murid akan belajar mengaitkan bahan
P&P kepadasituasi/ budaya kehidupan mereka yang pelbagai
- Kaedah direktif. Guru memberikan penerangan secara
langsung kepada murid-murid tentang kepelbagaian budaya mengambilkira kelompok
mereka
- Kaedah Koperatif. Murid-murid belajar secara berkumpulan,
berbincangsecara harmonis, berinteraksi secara mesra dengan murid-murid
yangpelbagai latar budaya
- Kaedah generatif. Menggalakkan murid-murid menjana
idea-idea kritis dan kreatif yang sesuai dengan budaya yang diketengahkan
- Kaedah mediatif. Menggunakan pengetahuan untuk
menyelesaikanmasalah, membuat keputusan, mengenalpasti andaian dan
membuathipotesis tentang budaya yang masih relevan untuk dipraktikkan
dalampelbagai keturunan
- Kaedah kajian masa depan. Murid-murid mengambil bahagian
dalampenciptaan masa depan. Contoh guru membantu murid-murid berfikiran jauh,mempunyai
kuasa memilih untuk masa depan yang perlu dihadapi.Murid-murid yang
pelbagai latar budaya merancang kehidupan mereka.
4.Nilai dan kepercayaan adalah saling berkait dan mereka
memberi halatujukepada manusia tentang kehidupan.
(a) Terangkan sebab-sebab adat resam itu penting dalam
kehidupan sesuatu masyarakat tidak kira apa keturunan sekalipun.
- diamalkan dalam kehidupan seharian- diamalkan sejak turun
temurun dalam sesebuah masyarakat
- dijadikan hukum dan peraturan yang harus dipatuhi
- amalan adat resam masih relevan dan dapat diterima
oleh masyarakatumum
- menggambarkan corak budaya sesebuah masyarakat
(b)
Huraikan perbezaan nilai-nilai berikut:
Nilai
Etnosentrisme
-
menilai budaya masyarakat lain berasaskan nilai, kepercayaan dan norma masyarakat
sendiriii.
Nilai Xenosentrisme
-
menganggap budaya masyarakat lain lebih baik daripada budaya masyarakat sendiri
5. Apabila guru bercakap dalam bahasa tertentu bermakna
beliau menggunakan komunikasi jenis lisan, iaitu menggunakan bahasa sebagai symbol
komunikasi. Sekiranya beliau tidak berbahasa tetapi menggunakan tangan,
ekspresi muka, bahasa badan dan lain-lain, maka guru tersebut telah menggunakan
komunikasi bukan lisan (Robiah, 1998).
(a) Berdasarkan kenyataan di atas, huraikan prinsip-prinsip
yang perlu difahami oleh guru semasa berkomunikasi secara bukan lisan dengan
murid-muridnya.
- kualiti perhubungan di antara guru dan MMnya adalah
dibentuk dan dikekalkan
- sekiranya komunikasi lisan bercanggah dengan komunikasi
bukan lisan, mesej bukan lisan adalah lebih dipercayai daripada lisan
- isyarat bukan lisan hanya bermakna sekiranya ada murid
yang boleh mentafsirnya
- penafsiran guru teehadap pelakuan murid-muridnya harus
mengambil kira konteks dan hubungan di antara guru dan murid-muridnya
- tingkahlaku guru mesti selaras dengan pelbagai budaya
etnik murid
- kepekaan terhadap komunikasi bukan lisan berbeza dari
seorang murid ke seseorang murid yang lain yang berlatarkan pelbagai budaya
(b) Terangkan sejauh mana kemahiran komunikasi guru dapat membantu
murid-murid memahami kepelbagaian kumpulan sosio-budaya di dalam kelas.
- menyampaikan maklumat dengan baik- mengawal disiplin
murid-murid
- objektif P&P dapat dicapai dengan mudah- proses
P&P berjalan dengan lancar
- mewujudkan suasana
pembelajaran yang mesra budaya
6. (a)Terangkan cara-cara kominaksi lisan yang boleh
digunakan oleh guru semasa mengajar di dalam kelas.
-Renungan mata
-Bahasa badan (geleng/ angguk kepala)
-Pergerakan tangan
-Ukiran senyuman di bibir
-Ekspresi muka berdasarkan perubahan dir muka
-Pergerakan kecil tubuh badan
-Memberi gerak badan positif semasa berinteraksi
(b) Implikasi-implikasi terhadap murid sekiranya guru gagal
menjalankan komunikasi dengan berkesan dalam kelas.
Gagal mewujudkan suasana mesra budaya di mana:
- murid tidak dapat menerima mesej dengan tepat dan jelas
- objektif P&P tidak tercapai- murid tidak dapat
mendengar dengan tepat dan jelas
- kawalan kelas kurang berkesan- murid hilang motivasi
untuk belajar
- murid tidak seronok dalam pembelajaran
- wujud masalah disiplin dalam kelas
No comments:
Post a Comment